Utifrån erfarenheterna i projektet med proffsmodellen skapade Husqvarna tillsammans med Nolato en lägre specificerad version av blåsaren för den prispressade detaljhandeln i USA.

Högtryck för svensk blåsare på prispressad USA-marknad

När utvecklarna på Husqvarna Group ville utmana sig själva genom att ta fram och tillverka en löv­blåsare med hög kvalitet i Sverige för den tuffa detaljhandeln i USA valde man Nolato som samarbetspartner.

Batteridrivna produkter för park- och trädgårdsskötsel är ett intressant område med betydande tillväxt. 

Ökad miljöhänsyn, tillsammans med önskemål om låga ljudnivåer vid ­arbete i känsliga miljöer, gör att allt fler väljer ­batteridriven utrustning.

 

Bli bäst i klassen

Nolato har länge samarbetat med Husqvarna inom skog och trädgård. I två aktuella projekt har Nolato Polymer i Torekov deltagit i utvecklingsfasen och tillverkar många plastkomponenter till nya serier av batteridrivna lövblåsare.

– Det första projektet omfattade en serie av professionella blåsare, berättar ­Jimmy Wallin, som är marknads- och försäljningschef på Nolato Polymer. Husqvarna ville med den nya serien nå en nivå högre och bli bäst i klassen.

 

Mycket luft för pengarna

– Målsättningen var bland annat att uppnå perfekt balans och ergonomi, berättar Jimmy Wallin. Inte bara när det gällde hela blåsaren och hur den vägde rätt i händerna på användarna utan också att fläkt­hjulet skulle vara perfekt balanserat för att blåsaren skulle vara så vibrationsfri som möjligt, samtidigt som biljud från fläkten ­eliminerades.

– Eftersom den snurrar med 24.000 varv per minut kontrollerar vi nu fläktarna i en särskild mätutrustning för att säkerställa att balansen ligger inom de snäva toleranser som Husqvarna har specificerat. I projektet lades också mycket kraft på att skapa ett stort luftflöde med liten energiåtgång, något som krävde mycket optimering vid utformningen av kåpornas insidor.

 

Ville utmana sig själva

I det andra projektet var målsättningen att ta fram en lägre specificerad version av blåsaren för detaljhandelsmarknaden i USA. Husqvarna har en uttalad strategi att skydda sig på proffsmarknaden genom att trots hård prispress tillhandahålla konkurrenskraftiga och bra alternativ även på konsumentmarknaden. Detta för att göra det svårare för konkurrenter att ta sig in i det professionella segmentet via detalj­handeln.

– Tidigare detaljhandelsanpassade modeller har tillverkats i Asien, berättar Christian Bylund, lead engineer på Husqvarna Research & Development. Men i det här fallet ville vi utmana oss ­själva och leverera en svensktillverkad kvalitetsprodukt, som skulle vara konkurrenskraftig även i den väldigt prispressade detaljhandeln i USA. Produkten skulle utvecklas och tillverkas i Sverige, men kunna säljas i varuhus och stormarknader i USA, liksom genom de stora e-handels­företagen.

– Vi arbetade därför mycket med kostnadsbilden, anpassade komponenterna och bytte material för att komma ner i produktionskostnad. Projektet hade en tuff tidplan, när vi bad Nolato att stötta oss var det bara sex månader till produkten skulle börja tillverkas.

 

100% leverans till utmärkt kvalitet

– Den korta tidplanen krävde hög prioritet i alla led. Ingenting fick fallera, konstaterar Christian Bylund. Och det gick vägen! Vi fick fram precis den produkt vi hade skiss­at på och höll tidplanen perfekt. 

– Nolato gav oss värdefull och proaktiv hjälp under utvecklingsfasen med att hitta de lösningar vi behövde och projektet kunde officiellt avslutas med de goda vitsorden 100% leverans till utmärkt kvalitet – det var ett otroligt lyckat projekt.

– Vi lyckades också visa, inte minst för oss själva, att vi kan vara med på en prispressad marknad med en svensktillverkad produkt. Försäljningen går för högtryck och nästa utmaning är en automatisering av produktionen.

 
Tvärsnitt av Husqvarna lövblåsare

Utformningen av kåpans insida var en viktig detalj för att optimera luftflödet.