Diversifiering och samarbete i nybyggd fabrik i Malaysia
I Nolato har vi en helhetssyn som sammanfattas i begreppet Ett Nolato och som innebär att hela Nolato ska samverka för kundens och Nolatos bästa.
En praktisk följd av detta synsätt är att vi kan samordna verksamhet i ett land även när den berör olika bolag och affärsområden. De vinster som samlokalisering och gemensamma lösningar innebär är viktigare än att var och en har sitt.
Det innebär att vi på flera ställen i världen har multienheter som producerar åt flera olika delar av koncernen.
Två verksamheter delar fabrik
Den nya fabriken i Penang, Malaysia, är ett bra exempel på detta. Här samsas idag två skilda verksamheter i en gemensam, modern och effektiv produktionsmiljö. Här tillverkar Nolato Silikonteknik elektromagnetisk skärmning och Lövepac Converting stansade designelement för konsumentelektronik.
Korsbefruktning
General Manager i Penang är Allen Tan, som sedan 2006 har arbetat med Nolato bland annat i Kuala Lumpur, Beijing och Shenzhen innan han fick uppgiften att starta upp den nya fabriken i Penang.
– Samarbetet mellan de två bolagen och vårt multinationella team här i Penang fungerar mycket bra, kommenterar Allen Tan. Korsbefruktningen mellan oss två är starkt utvecklande för vår lokala enhet och ger oss mycket i form av erfarenhet och bra förebilder.
– Ett exempel är det försprång vi får gentemot våra konkurrenter genom Nolatos starka fokus på lean production, konstaterar han.
Verksamheten i Penang bygger på ett flertal ungefär lika stora kunder, vilket enligt Allen Tan är en betydelsefull fördel.
– Vi är inte beroende av enstaka större kunder utan har en bra bredd. De flesta kunderna är regionala och väl förankrade i Sydostasien. En del ingår i större, globala koncerner, medan andra har växt fram genom egen kraft i regionen.
Certifieras för fordonsindustrin
Fabriken i Malaysia har nu även startat certifiering enligt fordonsindustrins kvalitetssystem IATF 16949.
Certifieringen, som beräknas vara genomförd under tredje kvartalet 2019, innebär ytterligare en diversifiering genom breddning av kundunderlaget.